Tillsammans manifesterar vi för allas lika värde!

Sveriges Psykologförbund går i Prideparaden för att visa att vi stöder hbtq-personers rättigheter.

Aktiviteter under Stockholm Pride

Paraden 5 augusti

Paraden startar ca kl. 13 och går från Kungsholmstorg via Norr Mälarstrand, Hantverkargatan – Stadshusbron – Tegelbacken – runt Rödbodtorget –Vasagatan, Kungsgatan och Sturegatan till Pride Park på Östermalms IP.
Vi delar tillsammans med Saco ut flaggor och ballonger. Observera att det kan ta upp till två timmar innan det blir vår tur att gå. Förbundet kommer att gå efter Saco i tåget. Leta efter Sveriges Psykologförbunds banderoll!
Någon dag före paraden får vi vårat exakta startnummer. Vi meddelar det på förbundets Facebooksida.

Sveriges Psykologförbunds HBTQ-nätverk arrangerar ett antal aktiviteter för besökarna på Pride. Bland annat ”Fråga Psykologen” och en workshop om ”Self Care”. De arrangerar även ett psykologmingel dit du som psykolog är välkommen för att mingla!

Psykologmingel 4 augusti

Minglet riktar sig till psykologer och syftar till att fira Pride och arbetet med HBTQ-nätverket under det gånga året. Alla intresserade psykologer och studerande på psykologprogrammen är varmt välkomna! Minglet kommer att vara på Vasagatan 48 (konferensvåningen) kl 16.00 på fredag den 4 augusti.
Kom och mingla med oss!

Fråga Psykologen

Fråga Psykologen är ett panelsamtal med inbjudna psykologer som har kunskap om HBTQ psykologi. Vår tanke med eventet är främst att visa upp psykologer och psykologisk HBTQ-kunskap. Vi svarar på frågor av varierande karaktär med ansatsen att svara på ett varmt, affirmativt och korrekt sätt samt föra fram psykologisk kunskap och forskning kring HBTQ. En annan viktig ansats är att belysa de premisser HBTQ personer lever under som skapar psykisk ohälsa, lyfta skyddande faktorer samt motverka patologiseringen av HBTQ personer. Frågorna skickas in i förväg från allmänheten på vår mailadress; hbtqpsykologi@gmail.com
Mot slutet av samtalet kan publiken även ställa frågor direkt till panelen.

Workshop i Self Care för HBTQ personer

Workshopen riktar sig till allmänheten, leds av leg. psykologer och är öppen för ett mindre antal deltagare. Vi använder oss av olika tekniker hämtade från KBT för att främja psykisk hälsa för HBTQ-personer.

Alla events kommer läggas ut på Psykologförbundets Facebooksida och HBTQ-nätverkets Facebookgrupp då datum, tider och lokaler är satta. Det går även bra att maila nätverket på hbtqpsykologi@gmail.com för att få vidare information om våra event under Stockholm Pride 2017.

Gå med i Psykologförbundets HBTQ-nätverk du med!

För att kunna ta tillvara intresse, erfarenhet, kunskap och engagemang bland psykologer startades ett nätverk för HBTQ-frågor och normkritiska perspektiv inom Psykologförbundet.

Läs mer och anmäl dig till nätverket här