2014-03-25

Intervju i Psykologtidningen
Psykologiprofessor
Sven Å Christianson
Med facit i hand skulle jag agerat på samma sätt i dag

I debatten efter Sture Bergwalls frikännanden har psykologer och psykoterapeuter ställts till svars för det som hänt, och en av de psykologer som kritiserats hårdast är minnesexperten och psykologiprofessorn Sven Å Christianson. Nu ger han för första gången sin syn på debatten och sin egen roll i Quickutredningen.

Sveriges television har försökt, liksom Sveriges Radio, dagstidningar och annan media. Men Sven Å Christianson vid Stockholms universitet har hittills tackat nej till att bli intervjuad eller medverka i debatten om de åtta morddomar som efter tillbakadragna erkännanden och resningar blev åtta frikännanden av Sture Bergwall, tidigare Thomas Quick. Sven Å Christianson var konsult åt polisen under förundersökningar samtidigt som han bedrev samtal med Sture Bergwall, och han kallades även in till domstol för att vittna som minnesexpert.

Sven Å Christianson
   Foto: Ulrica Zwenger

Varför bryter du tystnaden och låter dig intervjuas av Psykologtidningen, Sven Å Christianson?
-I det debattklimat som har varit har det inte varit möjligt att avgränsa problematiken för min del. Nu har diskussionen sansat sig och jag vill medverka i den här intervjun för att återföra en del av verkligheten, det vill säga informera om min och psykologins roll i Quickutredningen.

Läs hela intervjun som Pdf.

Läs även på Psykologtidningen.se

Replik Sven Å Christianson: "Jag har inte gett legitimitet åt "bortträngda minnen"
Debatt: Journalisten Dan Josefsson kritisk till Sven Å Christiansons redogörelse
Bergwall-utredarna i möte med Psykologförbundet