Starta eget

Oavsett vilka skäl du har till att du vill bli din egen så behövs kunskaper för att på ett effektivt sätt driva ett företag på hel- såväl som på deltid.

Det är viktigt att känna till de regler och villkor som styr verksamheten inom det område som du ska verka. T ex så behöver en psykolog som ska behandla patienter en ansvarsförsökring (Ingår i medlemsavgiften i Psykologföretagarna) och vara registrerad hos Inspektion för vård och omsorg (tidigare Socialstyrelsen) som en privat vårdgivare.

Som egenföretagare måste du känna till vilka konsekvenser för din egen privata ekononomi det innebär att driva ett företag. För anställda sköter arbetsgivaren inbetalningar till skatter, pensioner, sjukförsäkring, föräldraförsäkring och andra sociala trygghetssystem. Nu måste nu själv sköta det.

Det behövs också dels generella kunskaper om hur ett företag drivs, alltifrån bokföring, företagsbeskattning och fakturering till marknadsföring och kundkontakt.

Det finns flera sajter och skrifter som på olika sätt hjälper dig att komma igång. Vi har samlat några användbara här nedan.

Verksamt.se

Skatteverkets, Bolagsverkets och Tillväxtverkets gemensamma webbplats. Här hittar du nyttig information om lagar och regler, smarta tjänster och praktiska tips och checklistor. Det finns också branchspecifik information om bl a verksamhet inom hälso- och sjukvården.

Almi företagspartner

Här får såväl du nyföretagare som du som redan är igång med lagar och regler, men också med goda råd och vad som är viktigt att tänka på som egenföretagare.

Nyföretagarcentrum

Rådgivare på cirka 90 NyföretagarCentrum runtom i landet ger kostnadsfri, objektiv och konfidentiell rådgivning och coachning inför en start av eget företag.

Starta eget

Den här sajten drivs av en "entreprenör" och är personligt hållen. Du får en god bild av vad som krävs av dig som företagare - både som person och vilka kunskaper du behöver.

Skatteverket - Starta eget

handlar självklart om skatter, men också om sociala avgifter, bokföring, bilen i tjänsten och annat matnyttigt. Här finns också skriften "Starta eget" för nedladdning

Försäkringskassan

Här hittar du information bl a om sjuk- och föräldrapenning, men också om rehabilitering och konsekevenser vid arbetslöshet.

Starta eget Snabbguide

(Nedanstående är ett sätt att snabbt komma i gång, det går att göra på fler sätt)
1. Skaffa en F-skattsedel

Skatteverket - F/FA skattsedel

2. Gå med i Psykologföretagarna. I medlemskapet ingår lagstad patient-ansvarsförsäkring.
(Gäller om du har enskild firma eller egenägt aktiebolag - I övrigt kontakta oss)
Bli medlem här

3. Registrera dig som privat vårdgivare. Lagstadgat.
(senast en månad innan start)
Inspektionen för Vård och Omsorg - Formulär

4. Om du ska kvarstå som anställd och driva firman på deltid.
Se till att du får godkänt av arbetsgivaren för "Bisyssla".
Läs mer om bisyssla

5. Klart
Men självklart ska du sätta dig in i de regler som gäller och vilka konsekvenser det får att övergå från anställd till företagare.
Här på psykologforetagarna.se finns matnyttig information, viktiga länkar och telefon/e-post där du kan få mer info och hjälp.

Ladda hem logga

Psykologföretagarna

Ovanstående logga finns också i svart/vitt och vit på röd botten.
Får endast användas av medlemmar i Psykologföretagarna till visitkort, brevpapper, PR, webbsidor etc.
Loggorna får inte förvanskas

Av tekniska skäl har vi samlat loggorna i ett paket. I paketet finns två gifloggor
(70x70px respektive 150x150px) för direkt användning på webb.
Dessutom finns EPS-loggor av olika slag för tryck).
Loggorna ligger i en komprimerad zip-mapp.

Anvisningar för nedladdning

Högerklicka på länken nedan och Välj "Spara mål som..."
När du laddat hem mappen högerklickar du på den och välj "Extrahera alla".
Psykologföretagarna Loggor