Psykologstudent

Studerar du på något av psykologprogrammen tjänar du på att bli medlem i Sveriges Psykologförbund redan nu. Vi ger dig rådgivning, stöd och förmåner under studietiden och inför ditt kommande yrkesliv. Här har vi samlat information för dig som utbildar dig till psykolog.

Studentmedlem

Du som studerar vid något av psykologprogrammen i Sverige kan bli medlem i Sveriges Psykologförbund för endast 30 kr i månaden under studietiden. Som medlem får du ta del av en rad förmåner som gynnar din trygghet och utveckling inom yrket. Dessutom får möjlighet att teckna en prisvärd studentförsäkring hos Skandia.

A-kassa för studerande

Som studentmedlem i Sveriges Psykologförbund så har du även möjlighet att ansluta dig till AEA – Akademikernas enskilda a-kassa.

Organisation för studerande och kontakt

Här hittar du information om förbundets organisation för studerade och kontaktuppgifter till lokala representanter.

Psykologassistent

När du har studerat minst sex terminer på psykologprogrammet har du möjlighet att tjänstgöra som psykologassistent. Förbundsstyrelsen har antagit Rekommendationer vid tjänstgöring som psykologassistent. Dessa innefattar bland annat frågor om behörighet, ansvarsfördelning, exempel på arbetsuppgifter och vem som kan vara psykologassistent.

PTP

Efter genomförd utbildning behöver du genomföra PTP – praktisk tjänstgöring för psykologer för att kunna ansöka om din psykologlegitimation.

Seniorpsykologer berättar

Det har hänt en hel del med psykologyrket sedan 1960-talet. Vill du veta hur det var att arbeta som psykolog förr och hur yrket utvecklats så har du ett gyllene tillfälle här.
I 20 berättelser skildrar psykologer som var med utvecklingen inom arbetes- och organisation, kliniska och pedagogiska psykologin. Dessutom skildras psykologin i samhället under denna tid.

Studeranderådet Facebook

På Studeranderådets egen Facebooksida kan du följa arbetet för Sveriges psykologstudenter.

Studeraderådet

Vi har sammanställt dokument som är behjälplig för arbete i Studeranderådet. Logga in för att ta del av informationen.

Återträffen

Varför började du läsa psykologi?
Hur har det gått?
Vad gör du nu?

Lyssa till Maria Karnells pod där hon intervjuar tre f d klasskamrater

Ordförande och studeranderepresentanter

Studeranderådets ordförande är Linus Olsson Collentine, termin 7,  Göteborgs universitet. Och Sebastian Röhlcke, termin 6, Umeå universitet är vice ordförande.

Studeranderepresentanter i Förbundsstyrelsen

Ordinarie studerandeombud Emma Henning, Göteborgs universitet och Oskar Lorentzi Wall.