2024-01-31

Vad ska jag tänka på inför en PTP-anställning?

En av Psykologförbundets medlemmar har skickat in följande fråga: Jag är klar med min examen till sommaren och söker nu PTP-tjänst. I förra veckan blev jag erbjuden en anställning som PTP-psykolog, har ännu inte tackat ja men planerar att göra det. Vad behöver jag tänka på innan jag tackar ja?

Svar från ombudsmannen: Så kul att du blev erbjuden den PTP-anställning du sökt! Det finns en del saker att tänka på innan du tackar ja till tjänsten. Till att börja med är det viktigt att kontrollera att arbetsgivaren är godkänd av Socialstyrelsen att ta emot PTP-psykologer i sin verksamhet, det vill säga att arbetsgivaren har en sådan verksamhet som uppfyller kraven i Socialstyrelsens PTP-föreskrifter.

Det är också en bra idé att känna till löneläget innan du förhandlar din lön. PTP-lönerna varierar beroende på sektor och geografi så se till att undersöka löneläget som
gäller där du ska arbeta. Psykologförbundet har tecknat så kallade sifferlösa avtal med
arbetsgivarparterna. Det innebär att lönen ska vara individuell och differentierad, alltså att lönen ska sättas utifrån den sökandes utbildning, kunskap, kompetens, erfarenhet och personliga meriter.

Tänk igenom vilka argument du kan föra fram i  lönediskussionen – du har kanske tidigare erfarenhet av psykologiskt arbete som gör att du kan bidra till verksamheten och arbeta självständigt tidigt i PTP-tjänstgöringen. När arbetsgivare hävdar att de har ingångslöner eller att lönen inte är förhandlingsbar för PTP-psykologer så råder vi dig att hänvisa till att de partsgemensamma löneavtalen är sifferlösa. Psykologförbundets råd är att du ska stå upp för den lön du begär och ge ett motbud även när arbetsgivaren meddelar dig att lönen är förbestämd.

Det är inte alltid lätt att veta vad en rimlig PTP-lön är när du är ny på arbetsmarknaden. Vårt råd till dig är att du ska förbereda dig innan din löneförhandling. Det gör du som medlem genom att undersöka löneläget i den digitala tjänsten Saco Lönesök. Efterfråga gärna råd av din psykologförening eller lokala fackliga företrädare, om sådan finns. Det går också bra att kontakta oss på rådgivningen för individuell rådgivning, vi finns tillgängliga via e-post eller telefon.

Kom också ihåg att fråga arbetsgivaren om den har kollektivavtal. Om det inte finns
så behöver du vara extra noga med att gå igenom villkoren i ditt enskilda anställningsavtal innan du skriver under det. Senast en månad efter att du har börjat arbeta är arbetsgivaren enligt lag skyldig att lämna skriftlig information om de villkor som är av betydelse för anställningen, men vi rekommenderar alltid att du ser till att få
ett skriftligt anställningsavtal så fort som möjligt.

Det här svaret har även publicerats i Psykologtidningen, du hittar alla nummer från 2010 och framåt i Psykologtidningens arkiv.

Läs gärna mer på sidan Söka PTP-plats.

"Hur löneförhandlar jag vid nyanställning?"

2024-06-24

När du söker nytt jobb har du chansen att förhandla fram en bättre lön. Men många tycker det är...

"Kan arbetsgivaren förändra arbetsuppgifterna eller förflytta en PTP-psykolog?"

2024-05-16

En av förbundets medlemmar har skickat in följande fråga: Kan arbetsgivaren förändra arbetsuppgif...

PTP-psykologen: "Kan jag kalla mig psykolog på mässan?"

2024-05-02

En av förbundets medlemmar har skickat in följande fråga: Jag jobbar som PTP-psykolog i...

”Kan föräldraledigheten påverka min löneutveckling?”

2024-03-07

En av våra medlemmar har skickat in följande fråga: Vad gäller om man är föräldraledig under...

"Vem kan ge mig besked vid en omorganisation?"

2024-02-07

En av våra medlemmar har skickat in följande fråga: Jag arbetar inom regionen och är ensam psykol...