Mikael Nilsson tilldelas Lilla Psykologpriset 2019

Sveriges Psykologförbund har glädjen att tilldela Lilla psykologpriset 2019 till Mikael Nilsson.

Motivering:

Mikael Nilsson har varit en stark drivkraft i studentföreningen Psykoterapigruppen, Svensk Idrottspsykologisk Förening i Umeå och har även på nytt startat upp Psykologisation i Umeå för att bredda kunskapen i psykologi för sig själv och för sina medstudenter. Han har också verkat i fyra ungdomslandslag i fotboll med sina kunskaper i idrottspsykologi. Psykisk ohälsa är ett problem inom idrotten. Mikael har utvecklat en plattform för att digitalisera självhjälp inom idrottspsykologi och därigenom möta det behov som finns runt om i landet att snabbt få stöd att både må och prestera bättre.

Sveriges Psykologförbund ringde upp Mikael Nilsson för att meddela att han tilldelas priset. Grattis, hur känns det?

Oj, oj oj pulsen gick upp. Jag är jättestolt!

Vad betyder priset för dig?

Jag har varit engagerad på programmet och det är roligt med uppskattning både för mig och andra

Vad händer härnäst?

Nu ska jag göra min PTP och fortsätta arbetet med att hjälpa idrottare med den digitala tjänsten.

Priset delas ut i samband med PS19 i Lund lördag 4 maj. Prissumman är 10 000 kr.

De två andra finalisterna var:

Mamduh Halawa
Mamduh Halawa har skrivit boken ”Like” (2018) som ur ett psykologiskt perspektiv beskriver sociala medier och hur de påverkar oss. Han har utifrån samma tema genomfört föreläsningar, medverkat i poddar, tidningar och SVT. På så vis har Mamduh spridit psykologisk kunskap inom ett högaktuellt område. Mamduh har också i sitt engagemang inom Psykologstudent Sverige bidragit till att sprida erfarenheter från och mellan de olika lärosätena.

Amanda Angelöw
Amanda Angelöw förmedlar och utbildar i att möta människor i utsatthet och med trauma, bland annat mot frivilligsektorn och civilsamhället. Hon har starkt bidragit till att öka förståelsen och kunskapen i vårt samhälle, både kring de människor som har det som svårast och hur de som möter dessa människor själva påverkas av arbetet. Amanda har varit medproducent i Rädda Barnens tidskrift ”Traumamedveten omsorg – om att möta barn och unga som varit med om svåra påfrestningar och trauma”. Hon har också varit frivilligarbetare för att hjälpa flyktingar på ön Lesbos i Grekland.