Mottagare av Lilla Psykologpriset 2020

Lilla Psykologpriset 2020 på 10 000 kronor går till psykologstuderande Mamduh Halawa, som läser termin 9 vid Uppsala universitet.

Juryns motivering:
"Mamduh Halawa har skrivit boken Like (Vulkan förlag, 2018) som utifrån ett psykologiskt perspektiv beskriver sociala medier och hur de påverkar oss. Han har utifrån samma tema föreläst, medverkat i poddar, tidningar och i tv.

Senaste åren har Mamduh engagerat sig inom ACT-baserad beteendeförändring och har lagt mycket tid på att bygga en applikation, som ska hjälpa människor att skapa meningsfulla beteenden. Mamduh har även fått ett bidrag på över 200 000 kronor av Uppsala universitets innovationsfond för att vidareutveckla appen.

Mamduh har genom sin bok och sin app tagit fram och spridit psykologisk kunskap till allmänheten inom ett högaktuellt område och därmed bidragit till att förbättra människors livskvalitet."

Kristina Taylor, ordförande för Sveriges Psykologförbund, ringde upp via videolänk och gratulerade psykologstudent Mamduh Halawa, se hela samtalet här.