Pride 2019

Vill du som medlem och psykolog gå på Pride i sommar? Ju fler desto bättre! Sveriges Psykologförbund välkomnar alla medlemmar att besöka Prideparker och delta i parader.

-Det är självklart att Psykologförbundet deltar i Pride. Samtidigt är det viktigt att betona att det för oss inte bara handlar om en Pridefråga. Det handlar om HBTQ-frågor och att värna om och försvara mänskliga rättigheter, säger Jaime Aleite, förhandlingschef på Sveriges Psykologförbund.

-Det är ju inte så att vi går med i Pridetåget sedan går vi hem och fikar. HBTQ-frågor engagerar oss året om, och är en självklar del i vårt fackliga arbete, inte bara under Pride. Det är viktigt att komma ihåg.

På denna sida publicerar vi information löpande om förbundets deltagande i Pride runt om i landet.

Pride picknick med Sveriges Psykologers HBTQ-nätverk
Medtag egen picknick och njut av fantastiskt sällskap!
Onsdagen den 31 juli kl 15.00- 18.00 i Tantolunden, Södermalm.
Meddela gärna om du kommer på hbtqpsykologi@gmail.com eller via Sveriges Psykologers HBTQ nätverk på Facebook så får du vägbeskrivning när det närmar sig.

Varmt välkomna önskar Sveriges Psykologers HBTQ-nätverks samordningsgrupp:
Maria Kindstedt, Vide Ohlsson Gotby och Mika Traczyk!

Prideparad 3 augusti
Sveriges Psykologförbund går tillsammans med Saco i paraden och alla medlemmar är välkomna att gå med. Saco har startnummer 155 (längre bak i tåget) och vi räknar med att börja gå vid kl 14.00 För att få smink, gnuggisar etc. bör du komma från kl 13.00.  För att få snabba uppdateringar och aktuell information rekommenderas att följa Sacos event på Facebook där information läggs ut löpande.

Paraden startar kl 13.00 och vägen är: Stadshuset – Hantverkargatan – Stadshusbron – Tegelbacken – runt Rödbodtorget – Vasagatan – Kungsgatan – Sturegatan – Lidingövägen – Östermalms IP (Pride Park).

Pride Park 31 juli - 3 augusti
I samband med Stockholm Pride har Saco ett tält i Pride Park och Sveriges Psykologförbund finns närvarande med en representant onsdag t om fredag.

Karlstad

Prideparad 31 augusti
Psykologföreningen i Region Värmland går gemensamt i paraden och alla medlemmar välkomnas att delta.

Picknick
Inför paraden kommer en gemensam picknick att arrangeras, information om tid och plats kommer senare.

Beställ badge "Stolt psykolog"

För er som går i Prideparad finns badges att bära (begänsad upplaga). Beställningar skickas till post@psykologforbundet.se. Under vecka 29-30 har vi låg bemanning på kansliet och beställningar under den perioden undanbes.

Pride nära dig

Pride sker även i många andra städer fördelat på hela året, men de flesta är förlagda under perioden maj - september. För mer information se www.pridekartan.se och kalendern på www.svenskapride.se

Meddela gärna oss om din psykologförening ska arrangera en aktivitet eller delta i en parad så publicerar vi informationen på denna sida. Mejla till anna.harenvik@psykologforbundet.se

Gå med i Sveriges Psykologförbunds HBTQ-nätverk

För att ta tillvara intresse, erfarenhet, kunskap och engagemang bland psykologer finns ett nätverk för HBTQ-frågor och normkritiska perspektiv.
Läs mer och anmäl dig till nätverket här

För Sveriges Psykologförbund är likabehandling och respekten för grundläggande mänskliga rättigheter en självklar del i vårt fackliga arbete, men också i våra medlemmars arbetsliv och vardag. Att inte få vara den man är, inte kunna uttrycka sin könsidentitet eller sexuella läggning är en kränkning av ens mänskliga rättigheter och riskerar att leda till ohälsa och utanförskap. Därför är det viktigt att vi visar vårt stöd för HBTQ-personers rättigheter i samhället och i arbetslivet.