2019-06-03

Hur ska vi kunna lösa sjukskrivningarna om det saknas psykologer på vårdcentralerna?

MARIA ENGGREN ZAVISIC. I slutet av maj uppvaktade jag, tillsammans med Sveriges Psykologförbunds ordförande Anders Wahlberg och professionsstrateg Martin Björklind socialförsäkringsminister Annika Strandhäll för att tala om det höga sjukskrivningstalet, om rehabilitering – och om betydelsen av att det finns psykologer inom primärvården.

Vi uppmärksammade Annika Strandhäll att bemanningen av psykologer inom primärvården inte alls är dimensionerad efter söktrycket från patienterna. Vi kunde också berätta att allmänläkare vittnar om svårigheterna att tillgodose patienternas behov av behandling och rehabilitering för tillfrisknande och återgång i arbete. Och att de som blir mest lidande - är patienterna.

Som det ser ut i dag saknar var tredje vårdcentral tillgång till psykolog. Detta trots att ungefär varannan av de långa sjukskrivningarna beror på psykiatriska diagnoser, så som ångesttillstånd, depressioner och utmattningssyndrom. Flertalet av dessa sjukskrivs just inom primärvården.

Ministern visade sig vara väl insatt i och fullt medveten om den oroande utvecklingen. Hennes egna erfarenheter från studiebesök inom vården stämde väl överens med det vi framförde. Vi var överens om att det behövs en rejäl förstärkning och förändring av primärvårdens uppdrag så att alla som lider av psykisk ohälsa får rätt vård och behandling.

En idé vi tog upp med ministern är att initialt testa ett pilotprojekt där psykologer kan få sjukskrivningsrätt. Hon var inte alls främmande för den idén!

Gemensamma yrkesetiska utmaningar för Europas psykologer

2019-10-18

Sista helgen i september möttes psykologer från Nederländerna, Tjeckien, Storbritannien, Ryssland...

Ingen ska behöva kämpa ensam

2019-10-10

ANDERS WAHLBERG. Idag, den 10 oktober, är det World Mental Health Day. Årets tema handlar om att...

Konflikter på jobbet är en svårknäckt nöt

2019-09-25

JAIME ALEITE. När jag sitter i medlemsrådgivningen så får jag en hel del frågor om konflikter på...

Glädjen i att engagera sig i Psykologförbundet

2019-09-23

KRISTINA TAYLOR. På väg hem från Psifo:s årliga kompetensdagar i Västerås, ett mycket välordnat...

Budget 2020 löser inte problemen med ohälsotalen

2019-09-18

ANDERS WAHLBERG & MARIA ENGGREN ZAVISIC.