2019-07-05

Psykologin har inga gränser

ANDERS WAHLBERG. Det kanske är viktigare än någonsin att vi psykologer samarbetar över gränser för att stärka psykologisk forskning, kunskap och praktik. Just nu befinner sig några representanter från Sveriges Psykologförbund i Moskva för att delta i den Europeiska Federationens (EFPA) kongress och generalförsamling (Federationens högsta beslutande organ.)

Det var inget enkelt beslut när den tidigare generalförsamling accepterade ansökan om att lägga kongressen i Moskva. Argumenten mot handlade mycket om mänskliga rättigheter och om man fick presentera forskning inom alla områden. Argumenten för var att stötta våra ryska kollegor och kollegor från andra länder i närheten. Så här långt har det verkat vara frispråkigt och flera spännande seminarier som berört bland annat HBTQ-frågor.

Jag var på min första EFPA-kongress 2007 och det är roligt att se hur det har utvecklats. Det är många nya länder med som inte haft psykologer så länge. Detta år har både Albanien och Azerbajdzjan sökt om medlemskap i EFPA. Albanien har inte haft psykologutbildning så länge och deras förening består av 350 licensierade psykologer.

En annan förändring är innehållet i både föreläsningar och debatter. Viktiga samhällsfrågor som inte traditionellt har legat inom psykologin har fått mycket större plats. Frågor som klimat, immigration och mänskliga rättigheter och vad psykologin och psykologer kan göra inom dessa områden diskuteras mycket. Jag hade själv förmånen att vara med i en panel kring immigration och prata konsekvenser av politiska beslut och de etiska dilemman som psykologer ställs inför.

Vi pratar i Sverige om att psykologin och psykologernas status och möjligheter måste utvecklas, och det ska vi arbeta med. I ett europeiskt perspektiv så ligger vi långt framme och kan bidra med många erfarenheter till andra länder. Vi har också ett gemensamt ansvar att använda vår kunskap i arbetet med att förbättra för våra klienter och för ett bättre samhälle. Tillsammans blir vi starkare.

Psykisk hälsa för alla!

2020-08-01

Vi står inför en annorlunda höst med en mängd psykologiska konsekvenser. En enorm vårdskuld är...

Pride 2020