2019-07-31

Pride 2019 - gå tillsammans med oss!

JAIME ALEITE. Sommartider innebär inte bara sol och bad. Det är även tiden då prideparader går av stapeln lite varstans i landet. Först ut var Borås (27 juni) och sist ut är Skövde (27 september). På lördag (3 augusti) är det dags för Stockholm Pride.

För psykologer är det en viktig fråga inte bara utifrån ens egna sexuella läggning eller en könsidentitet. Psykologer möter i sin profession också individer som upplever diskriminering, trakasserier, kränkningar och andra svårigheter på grund av ens sexuella läggning och/eller könsidentitet. För Sveriges Psykologförbund är likabehandling och försvaret av mänskliga rättigheter oavsett kön, könsidentitet, etnisk bakgrund, trosuppfattning, funktionsvariation, sexuell läggning eller ålder en ständigt aktuell och prioriterad fråga. Deltagande i Stockholm Pride och stödjande av andra Pride-aktiviteter är ett sätt att uppmärksamma frågan.

Men arbetet med att motarbeta fördomar och missgynnande och främja lika rättigheter och möjligheter oavsett sexuell läggning och könsidentitet (eller uttryck), stannar dock inte vid parader och flaggviftande. Även om Sverige kommit långt i detta arbete kvarstår fördomar och missgynnande av HBTQ-personer. Statistiken säger långt ifrån hela sanningen. Inte minst på grund av mörkertal då man inte vågar anmäla av rädsla för olika former av repressalier. Arbetsgivare men också vi som fackförbund har ett ansvar här att upplysa samt förebygga all form av diskriminering men också att agera när medlemmar inte får jobbet, får sämre villkor än andra eller blir av med jobbet av skäl som har samband med ens sexuella läggning eller könsidentitet. Som medlem i Sveriges psykologförbund kan du alltid vända dig till oss och få råd, stöd eller förhandlingshjälp. Under Pridefestivalen i Stockholm finns vi även i Pridepark tillsammans med övriga Sacoförbund.

Gå gärna tillsammans med oss lördagen den tredje augusti i pridetåget. Arrangörerna räknar med 50 000 deltagare i paraden och cirka en halvmiljon åskådare. Starten går klockan 13:00 från Stadshuset.

Psykisk hälsa för alla!

2020-08-01

Vi står inför en annorlunda höst med en mängd psykologiska konsekvenser. En enorm vårdskuld är...

Pride 2020