2019-08-13

Superkrafter för patientens bästa

MARTIN BJÖRKLIND. Från och med den första juli i år krävs legitimation för att kalla sig hälso- och sjukvårdskurator. Det blir Sveriges tjugoandra legitimationsyrke med Socialstyrelsen som ansvarig myndighet och detta implicerar ökat offentligt erkännande av det sociala arbetets betydelse i vården. Det är inte en dag för tidigt.

Det är svårt att tänka sig ett område inom hälso- och sjukvård där kunskapen om människan i sociala system inte är av vikt för verksamheten. Därför är det en bra förändring för landets befolkning, att hälso- och sjukvårdskuratorerna erhåller den erforderliga reglering av kvalitet och patientsäkerhet som yrkeslegitimationen innebär.

En hälso- och sjukvårdskurator är expert på tillämpningen av socialt arbete inom hälso- och sjukvården. Social anamnes vid utredningar och bedömningar, sociala insatser, psykosocialt stödjande och behandlande arbete, att ge information om samhällets resurser och socialjuridisk information, är exempel på kompetenser hos kuratorn. En annan viktig uppgift är att bidra till att motverka att sociala problem medikaliseras.

Psykologi och socialt arbete har viss överlappning, vad gäller det vetenskapligt grundade arbetet med relationer, och det kan vara en förklaring till professionsmässig rivalitet och till oklara rollfördelningar, där nu sådant förekommer. Men just det faktum att det både finns likheter och skillnader gör det egentligen ypperligt för effektiva samarbeten, enligt principen om kompetenser som kompletterar. Vilken potential för superkraft här finns, kombinationen socialt arbete och psykologi! Många goda exempel finns ju också på fina samarbeten mellan kuratorer och psykologer.

Jag hoppas att det ska bli fler och fler sådana framöver.

Ingen ska behöva kämpa ensam

2019-10-10

ANDERS WAHLBERG. Idag, den 10 oktober, är det World Mental Health Day. Årets tema handlar om att...

Konflikter på jobbet är en svårknäckt nöt

2019-09-25

JAIME ALEITE. När jag sitter i medlemsrådgivningen så får jag en hel del frågor om konflikter på...

Glädjen i att engagera sig i Psykologforbundet

2019-09-23

KRISTINA TAYLOR. På väg hem från PSIFOS årliga kompetensdagar i Västerås, ett mycket välordnat...

Budget 2020 löser inte problemen med ohälsotalen

2019-09-18

ANDERS WAHLBERG & MARIA ENGGREN ZAVISIC.

Du kan göra skillnad för alla på din arbetsplats – bli förtroendevald!

2019-08-23

JAIME ALEITE. En arbetsplats med kollektivavtal innebär en rejäl förmån samtidigt som det innebär...