2020-04-22
Kan arbetsgivaren återkalla semestern om jag fått den beviljad?
I första hand ska en arbetsgivare som överväger att återkalla ett beslut om beviljad semester försöka komma överens med berörda arbetstagare. En återkallelse av beviljad semester ställer också krav på att arbetsgivaren dessförinnan har gjort en riskbedömning av bemanningsläget och på relevanta sätt försökt täcka behovet av personal på något annat sätt, t.ex. med vikarier eller övertid.
En beviljad semesteransökan ses i grunden som ett avtal mellan dig och arbetsgivaren. Det innebär att om arbetsgivaren bryter det avtalet innan du påbörjat semester genom att återkalla beviljad semester, denne kan bli ersättningsskyldig för kostnader som orsakas av att avtalet ändras ensidigt. Dessutom kan arbetsgivaren få betala ersättning för brott mot semesterlagen, s.k. allmänt skadestånd, om semesterledigheten återkallas utan att det finns tillräckliga skäl för det (uttrycket som används är att arbetsgivaren ”saknar fog” för ändringen). Observera att du i dessa fall ändå är skyldig att inställa dig för arbete. Gör du inte det kan din anställning påverkas.
Om det till följd av pandemin inträffar händelser som arbetsgivaren inte har kunnat förutse och inte heller haft anledning att räkna med och det inte finns något annat sätt att lösa behovet av personal kan det finnas fog för att återkalla beviljas semester. Däremot får ett sådant återkallande inte bero på dålig planering.