2019-07-02

AkademikerAlliansen tecknar avtal för krissituationer

AkademikerAlliansen har med arbetsgivarparterna SKL och Sobona och övriga fackliga organisationerna tecknat ett nationellt avtal för krissituationer. Krislägesavtalet kan vid en kris aktiveras redan under sommaren.

Krislägesavtalet reglerar villkor och ersättningar för arbetstagare som arbetar vid krisläge. Exempel på krisartade händelser kan vara olyckshändelser med omfattande påverkan, som naturkatastrofer, bränder och översvämningar, utbrott av epidemier, terrordåd eller hot. Avtalet berör bland andra räddningstjänstpersonal, personal som arbetar med infrastruktur samt vård- och omsorgspersonal.

I samband med de omfattande skogsbränderna sommaren 2018 aktualiserades ett antal frågor om anställningsvillkor och ersättningar för arbetstagare som arbetade i samband med bränderna. Det blev tydligt att befintliga kollektivavtal är otillräckliga i den här typen av situationer. Parterna bedömde därför att det var nödvändigt att ta fram ett särskilt kollektivavtal som ska gälla vid krislägen.

Med krisläge avses i avtalet en händelse som avviker från det normala, som innebär allvarliga samhällsstörningar, kräver omedelbara insatser av en kommun, en region, kommunalförbund eller kommunalt företag eller flera i samverkan, och som medför omfattande eller avgörande påverkan på personalförsörjningen i den kommunala verksamheten.

Avtalet är uppdelat så att det kan tillämpas både på arbetstagare som anställs särskilt i samband med krisläge och på arbetstagare som redan är anställda hos en kommun eller en region.

Fakta om Krislägesavtalet

• Månadslön eller timlön utges. Därutöver utges en krisersättning på 120 procent av lönen per timme. Detta innebär sammantaget en ersättning på 220 procent av lönen per timme.
  • Krisersättningen förhöjs till 150 procent av lönen per timme vid uttag av särskild nödfallsövertid.
  • Arbetstidslagen har ersatts av bestämmelser i kollektivavtalet som är specialanpassade utifrån krissituationen.
  • Det ordinarie arbetstidsmåttet är 48 timmar per vecka under en beräkningsperiod om max 4 veckor.
  • En särskild nödfallsövertid kan tas ut utöver den ordinarie arbetstiden.

Följande parter har undertecknat det nationella avtalet för krissituationer

• Sveriges Kommuner och Landsting, SKL.
  • Sobona - Kommunala företagens arbetsgivarorganisation
  • Svenska Kommunalarbetareförbundet
  • OFR:s förbundsområde Allmän kommunal verksamhet
  • AkademikerAlliansen
  • Brandmännens Riksförbund

Vid frågor kontakta Magnus Berg, Ordförande i AkademikerAlliansens förhandlingsdelegation
Telefonnummer: 08-480 040 15
E-post: kontakt@akademikeralliansen.se

Manifestera för klimatet

2019-09-18

Sveriges Psykologförbund har likt andra fackförbund fått frågan om att delta i en politisk strejk...

Inte strejk – men gärna manifestation för klimatet!

2019-08-26

I fredags träffade Sacos, LOs och TCOs ordföranden representanter för organisationen Fridays for...

Arbetsförmedlingens vägval - arbetslösa behöver fortsatt psykologstöd

2019-08-20