2018-07-27

Förbundets medverkan under EuroPride 2018

För Sveriges Psykologförbund är likabehandling och respekten för grundläggande mänskliga rättigheter en självklar del i vårt fackliga arbete men också i våra medlemmars arbetsliv och vardag. Att inte få vara den man är, inte få uttrycka sin könsidentitet eller sexuella läggning är en kränkning av ens rättigheter och riskerar att leda till ohälsa, utanförskap och i värsta fall till att bli utsatt för hatbrott.

"Fråga Psykologen" - Sveriges Psykologers HBTQ-nätverks deltagande under Europride 2018

Fredagen den 2 augusti kl 16.00 i Klarabiografen, Kulturhuset/Pride House, Stockholm

Panelen kommer att vara på engelska för att vända sig till en internationell publik under Europride.  Panelen består av Dr. Antonio Prunas, PhD Clinical psychology, Dr. Zafer Bekirogullari, PhD Counselling Psychology och Maria Kindstedt, Leg. Psykolog,.  Samtliga har bred erfarenhet av HBTQ psykologi och psykoterapi.

Prideparaden i Stockholm lördag 4 augusti

Liksom tidigare år går Sveriges Psykologförbund med i paraden tillsammans med Saco och alla är välkomna att gå med.

Uppsamling från kl 12.00 vid hörnan Pilgatan/Norr Mälarstrand och då har du möjlighet att piffa till dig med gnuggisar, smink, glitter och dylikt.
K. 13.00 börjar paraden och då måste alla vara på plats. Saco har startnummer 92 vilket innebär att ni går någonstans i mitten av paraden.

Saco har skapat ett event på Facebook där aktuell information läggs ut löpande.

Paraden startar vid Stadshuset på Kungsholmen och går sedan genom centrala Stockholm till Pride Park/Östermalms IP. Paradväg: Stadshuset – Hantverkargatan – Stadshusbron – Tegelbacken – runt Rödbodtorget – Vasagatan – Kungsgatan – Sturegatan – Lidingövägen – Östermalms IP. Paraden tar ca 2-3 timmar. Här finns mer information om paraden

Saco kommer även att närvara med ett tält i EuroPride Park onsdag- lördag, 1-4 augusti.

Prideparaden i Göteborg lördag 18 augusti

Sveriges Psykologförbund kommer att gå tillsammans med övriga Saco-förbund i Göteborg stad men har även en egen banderoll.

Paraden avgår från Heden (Bandybanan)  kl 15.30. Samling för gående ekipage kommer att ske kl 14.00. Här finns mer information om paraden

Kontaktpersoner:
Jasmina Karlsson tel: 0702-620 481
Kristiina Nyman: 0702-835 342

Om du har information om fler Prideparader runt om i landet som du vill berätta om här kan du mejla till anna.harenvik@psykologforbundet.se

Stora Psykologpriset delas ut i närvaro av H.K.H. Prins Daniel

2019-02-21

BLOGG Första men inte sista gången vi tar psykologin till EU-parlamentet

2019-02-08

Anders Wahlberg, ordförande för Sveriges Psykologförbund.

Förbundet stämmer Försvarsmakten

2019-02-07

Sveriges Psykologförbund har stämt Försvarsmakten för att ha avskedat en medlem.

Sveriges Psykologförbund välkomnar granskning

2019-02-07

Sveriges Psykologförbund välkomnar Psykologtidningens granskning av förbundets resor.

Är du psykolog och jobbar på Arbetsförmedlingen?

2019-02-01

På grund av en kraftigt minskad budget för myndigheten har Arbetsförmedlingen varslat om...