2021-09-15

Här är finalisterna till Lilla Psykologpriset 2021

Nu är det klart vilka som är finalister till Lilla Psykologpriset 2021. De tre utsedda är psykologstudenterna Jennie Hultgren och Nathalie Reinhold samt PTP-psykologen Isak Bojestig.

En bal för psykologstudenterna mitt under rådande pandemi, läxhjälp till ensamkommande och gratis föreläsningar om suicid och psykisk ohälsa för gymnasieelever. Detta är några exempel på vad de tre finalisterna till Lilla Psykologpriset 2021 anordnat och nu uppmärksammas för. Att få den här uppmärksamheten för sitt engagemang, som tagit en hel del kraft och tid, betyder mycket för dem alla tre.

- Det känns jättestort! Jag hoppar av glädje! Att vara finalist är en vinst i sig, det räcker för mig, det här känns jätteroligt, verkligen, säger Nathalie Reinhold, som studerar på termin 9 vid Lunds universitet.

Lika stolt är Jennie Hultgren, psykologstuderande från Sunne som läser termin 6 vid Stockholms universitet.

- Det känns väldigt fint, men samtidigt också lite overkligt. Jag är lite i chock fortfarande. Först kickade den där bluffsyndroms-känslan in, men när jag tänker på att det beror på mitt engagemang för suicid så känns det väldigt bra.

Även Isak Bojestig, som precis påbörjat sin PTP-tjänst inom vuxenpsykiatrin i Nässjö, är märkbart stolt över nomineringen.

- Jag blir väldigt glad över att mitt engagemang uppmärksammas på det här sättet. Men jag känner också viss ödmjukhet, även om jag är spindeln i nätet så är vi många som har sett till att göra de här projekten, med bland annat läxhjälp till ensamkommande, möjliga, säger han.

Vem av dessa tre som vinner Lilla Psykologpriset på 10 000 kronor får vi veta den 15 oktober. Priset skulle ha delats ut på PS21 i Uppsala i början av oktober, men på grund av pandemin och restriktionerna har det fysiska evenemanget ställts in. I stället blir det nu en digital presentation av pristagaren.

Juryn för Lilla Psykologpriset 2021 och som har utsett de tre finalisterna är: Gustaf Wennlund, projektansvarig PS21, Clara Söderstierna, ordförande Psykologförbundets studeranderåd och Kristina Taylor, ordförande Psykologförbundet.

Här är juryns motiveringar

Nathalie Reinhold:
I nomineringen beskrivs hur Nathalie i olika roller och situationer visat på ”värme, kunskap och engagemang som studerandekamrat såväl som ledare”. Som ordförande för Lundapsykologerna respektive Psykologstudent Sverige har Nathalie väckt andras engagemang och intresse. Nathalies arbete med att anordna en bal för psykologstudenterna i Lund var särskilt utmanande med tanke på pandemirestriktionerna - och av samma anledning viktigare än någonsin. Nathalies insatser och förmåga att inkludera och relatera till andra studenter har gynnat studiegemenskapen, inspirerat andra att engagera sig, och troligen gjort en svår period att vara student i lite lättare.

Isak Bojestig:
Isak har under sin studietid visat på stort ideellt engagemang. Sedan sommaren 2020 har han arrangerat läxhjälp för ungdomar, där ett par studenter träffade ungdomarna en gång i veckan. När pandemin sedan kom jobbade Isak fram en digital lösning så att läxhjälpen kunde fortlöpa på distans i stället. Utöver sitt eget engagemang har Isak också en förmåga att väcka drivkraft hos andra. Han har varit med och drivit ett projekt där äldre kunnat komma i kontakt och samtala med psykologstudenter ett par tillfällen i månaden. Isak beskrivs som en god medmänniska med stort civilkurage. Han har sett möjligheterna för studenter att bidra med stöd och hjälp över generationerna, och har under pandemin visat tecken på ett stort mått av kreativitet och ansvarstagande.

Jennie Hultgren:
Jennie har på flera sätt visat att hon är en positiv kraft för andra. Vid sidan av sina studier har hon spridit kunskap, genom litteratur, om hur man tar sig igenom svåra situationer i livet, och visat att detta kan vara till gagn för andra. Förutom att vara en inspirerande röst så har Jennie satt andra i centrum och visat på ideellt engagemang genom gratis föreläsningar på gymnasieskolor där samtalet om psykisk ohälsa och suicid varit i fokus. För andra upplevs Jennies engagemang göra en stor nytta genom att hon generöst delar med sig av egna erfarenheter.

Läs mer om Lilla Psykologpriset här.

Här är finalisterna till Lilla Psykologpriset 2021

2021-09-15

Seniorpsykologerna firar 25 år!

2021-09-14

Psykologförbundets nationella förening Seniorpsykologerna firar i år 25 år som förening. Något so...

PS-kongressen i Uppsala ställs in

2021-09-07