2024-01-10

Nytt avsnitt av Psykologpodden – Om traumabehandling för utsatta barn

Krig, övergrepp och gängrelaterat våld är exempel på traumatiska händelser som drabbar barn och unga i dag. I Psykologpodden hör vi Anna Norlén, psykolog och verksamhetschef vid Ericastiftelsen i Stockholm, berätta om psykologisk traumabehandling men också hur vuxna kan stötta barn och unga som drabbats.

Anna Norlén är psykolog, psykoterapeut och verksamhetschef vid Ericastiftelsen i Stockholm. Hon har ägnat hela sitt yrkesliv åt att arbeta med stöd och behandling av barn och unga som utsatts för olika trauman. Hon varvar kliniskt arbete med att doktorera; skriver nu på en avhandling om traumabehandling för små barn 0 till 6 år.

För sitt arbete utsågs hon av en enig jury till en av finalisterna till Stora Psykologpriset 2023 med motiveringen att hon ”inspirerar, utvecklar och sprider psykologisk kunskap som förbättrar bemötandet av utsatta barn”.

Anna Norlén lyfter i Psykologpodden vikten av tidiga insatser, som till exempel psykologisk traumabehandling, men även betydelsen av stöd från vuxna som arbetar med och möter dessa barn.

”Vi kan inte låta mörkret vinna. Det är vår uppgift som vuxna att återupprätta ett hopp. Det finns ett hopp!”, säger Anna Norlén i Psykologpodden.

I Psykologpodden kan du lyssna på psykologer och forskare som samtalar om aktuella och angelägna ämnen som rör psykologi och psykisk hälsa – samt det senaste inom forskningen. Podden bjuder även in psykologer att tillsammans med beslutsfattare och representanter från myndigheter, intresse- och brukarorganisationer diskutera samhällsaktuella frågor.

Psykologpodden görs av Psykologförbundet.

Här kan du lyssna på Psykologpodden:

Spotify

Apple podcasts

Google podcasts

Pod Space

Nytt avsnitt av Psykologpodden – Livet med adhd och autism

2024-02-21

Hög skolfrånvaro, ofullständiga betyg, svårt att få och behålla jobb, utanförskap och psykisk...

Lilla Psykologpriset 2024 – dags att nominera

2024-02-15

Känner du en psykologstudent som under sin studietid har bidragit till att förbättra människors...

Vem vill du nominera till Årets brobyggare 2024?

2024-02-08

Utmärkelsen Årets brobyggare är ett initiativ av Dagens Medicin tillsammans med bland andra...

Psykologförbundets utbildningschef – utsedd expert i ”Behörighetsutredningen”

2024-01-23