2022-11-20

Psykologen och opinionsbildaren Hédi Fried har avlidit

En unik människa och ambassadör för det mellanmänskliga mötet.

Hédi Fried har avlidit vid 98 år ålder. Hon föddes i Rumänien 1924 men tvingades fly sin stad vid den tyska ockupationen. Hon överlevde förintelselägren Auschwitz och Bergen Belsen och kom till Sverige 1945 där hon utbildade sig till psykolog.

Hédi Fried arbetade oförtröttligt som författare, föreläsare och opinionsbildare och berättade om Förintelsens fasor och sin egen tid i koncentrationsläger. Hon synliggjorde de utestängningsmekanismer som pågår i vårt samhälle, och vad de kan leda till.

Hédi Fried valdes in som hedersledamot i Psykologförbundet 2016 och förbundets ordförande Kristina Taylor uttrycker tacksamhet för hennes gärning:

”Psykologen Hédi Fried var en unik människa och ambassadör för det mellanmänskliga mötet, som på många sätt utgör hela grunden för psykologprofessionen. Men också för vårt gemensamma liv, som kan präglas av rädsla, främlingsfientlighet och åtskillnad. Eller av tillit, nyfikenhet och broar, som var den väg Hédi levde och ville uppmuntra oss till. Jag vill uttrycka sitt varmaste tack och djupaste respekt till Hédi, och mina varmaste tankar till hennes familj.”

Nu kan du nominera till förtroendeposter inom Psykologförbundet

2022-11-24

På kongressen utses förbundets styrelse, förtroenderevisor samt ordförande och ledamöter till...

Nu kan du nominera kongressombud och skicka in motioner för kongressen 2023

2022-11-22

Ta chansen och nominera den person du vill ska vara med och påverka vad Psykologförbundet ska...

Psykologen och opinionsbildaren Hédi Fried har avlidit

2022-11-20

En unik människa och ambassadör för det mellanmänskliga mötet.

Psykologförbundet deltog i Ukraina-manifestation

2022-11-16

Psykologförbundets ordförande Kristina Taylor höll ett tal på Ukrainas plats utanför den ryska...

Dags för löneenkät 2022 - får vi låna din lön?

2022-11-10

Nu är årets löneenkät utskickad till alla yrkesverksamma medlemmar. Du kan besvara enkäten via de...