2021-09-22

Psykologförbundet om budgeten: "Kortsiktiga satsningar löser inte välkända problem"

Det är en generös budget, stora summor satsas på att förbättra för vårdens personal och bekämpa ohälsan. Psykologförbundet ser tyvärr att satsningarna är kortsiktiga.

Det hjälper exempelvis inte att ge pengar för att korta köerna på BUP. Där de sedan länge välkända problemen med bristfällig arbetsmiljö och psykologflykt fortfarande är olösta.

I budgeten satsas bland annat fem miljarder till hälso- och sjukvården, varav två miljarder för att arbeta bort vårdskulden, två miljarder till särskilda personalsatsningar (bland annat frågor om arbetsmiljö och förbättrade arbetsvillkor) och en miljard till förstärkning av bland annat primärvård och förlossningsvård. Regeringen vill även fortsättningsvis satsa medel på att stärka arbetet med att minska psykisk ohälsa.

Utöver ekonomiska satsningar kräver regeringens intentioner även riktade åtgärder för att säkra kompetensutveckling och kompetensförsörjning, samt att professionerna och deras företrädare på allvar involveras i den analys och problemlösning som krävs för att förbättra hälso- och sjukvården för befolkningen, samt förutsättningarna för personalen som ska utföra densamma.

Psykologförbundets hemsida får ny grafisk profil

2022-01-18

I dag lanserades den nya grafiska profilen på Psykologförbundets hemsida. Under hela 2022, med...

Nytt avtal för psykologer i kommuner, kommunala bolag och regioner