2021-06-23

Psykologförbundets ordförande Kristina Taylor tar sig in på Dagens Medicins Maktlista

Psykologförbundets ordförande Kristina Taylor tar sig in på Dagens medicins makthavarlista. En lista som speglar både formell makt och informellt inflytande.

Dagens medicin som ansvarar för Maktlistan har inför årets rankning reviderat sin lista och då tagit bort 32 personer och ersatt de med 32 nya makthavare på listan.

Kristina Taylor har kommit in på plats 51-100.

- Det gör mig glad och stolt eftersom Psykologförbundet är en kraft som vill och kan bidra till att förbättra svensk hälso- och sjukvård! Med makt följer ansvar för det inflytande makten ger, och jag ser fram emot att fortsätta bära det ansvaret i samverkan med andra, och att bidra till ett öppet samtalsklimat där vi lär av andra och vågar bryta och byta perspektiv för att få en fördjupad förståelse av de gemensamma utmaningar som ligger framför oss, säger Kristina Taylor i en kommentar.

Enligt Dagens medicin bygger Maktlistan på bakgrundssamtal med ett 40-tal makt­havare i svensk sjukvård. Bedömningen på listan ska spegla både formell makt och informellt inflytande. Vissa personer som har ett stort indirekt inflytande över vården, som statsministern och finansministern, saknas för att de inte har mer inflytande över vården än över andra sektorer i samhället.

Här kan du läsa mer om Maktlistan på Dagens medicin.

Nu kan du nominera till förtroendeposter inom Psykologförbundet

2022-11-24

På kongressen utses förbundets styrelse, förtroenderevisor samt ordförande och ledamöter till...

Nu kan du nominera kongressombud och skicka in motioner för kongressen 2023

2022-11-22

Ta chansen och nominera den person du vill ska vara med och påverka vad Psykologförbundet ska...

Psykologen och opinionsbildaren Hédi Fried har avlidit

2022-11-20

En unik människa och ambassadör för det mellanmänskliga mötet.

Psykologförbundet deltog i Ukraina-manifestation

2022-11-16

Psykologförbundets ordförande Kristina Taylor höll ett tal på Ukrainas plats utanför den ryska...

Dags för löneenkät 2022 - får vi låna din lön?

2022-11-10

Nu är årets löneenkät utskickad till alla yrkesverksamma medlemmar. Du kan besvara enkäten via de...