2021-09-27

Psykologisk okunskap bakom många avvisningsbeslut

Migrationsmyndigheterna behöver mer kunskap om hur separationer påverkar små barns hälsa och utveckling. Det skriver flera experter inom området i ett debattinlägg i SvD.

Enligt de psykologer och forskare som skrivit debattinlägget har Migrationsmyndigheterna i sitt beslut att avvisa treårige Tim ensam till Nigeria, inte tagit hänsyn till vare sig Barnkonventionen eller till de psykologiska riskfaktorer som en separation från anknytningspersonerna medför för ett så litet barn.

Anknytningsteorin är en av de teorier om barns sociala och känslo­mässiga utveckling som har starkast vetenskapligt stöd. Det är en kunskap som myndigheter och rättsväsendet behöver få ta del av och ta hänsyn till för att kunna fatta beslut i sådana här fall.

Det menar Kristina Taylor, ordförande i Sveriges Psykologförbund, som också vill tacka kollegorna som skrivit detta ”viktiga debattinlägg”.

– Vi inom professionen behöver nå myndigheter, lagstiftare och andra rättsliga instanser med vår forskning och kompetens så att de kan fatta beslut som utöver barnrätt och barns rättigheter tar hänsyn till relevanta kunskaper om barns psykologiska behov, säger Kristina Taylor.

Läs hela debattartikeln här.

Mind öppnar telefonlinje för flyktingar

2022-05-23

Minds Refugee Line är till för den som flytt krig, konflikt eller katastrof och befinner sig i...

Efterlängtad fysisk Rådskonferens efter tre år av digitala möten

2022-05-18

Efter tre år med digitala möten kunde ett 50-tal personer med olika förtroendeuppdrag äntligen...

Vänsterpartiet först ut i Psykologförbundets planerade politikerträffar

2022-05-04

Den 28 april hade Psykologförbundet det första i en rad planerade samtal med politiker från...

Svenska kyrkan: konflikten avblåst

2022-05-04

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation Skao har antagit medlarnas bud, och nya kollektivavtal fö...

Nytt avsnitt ute nu av Psykologförbundets podcast!

2022-05-03

Avsnitt två av Psykologförbundets podcast har temat: ”Hur ska vi säkerställa barns och ungas...