2021-09-27

Psykologisk okunskap bakom många avvisningsbeslut

Migrationsmyndigheterna behöver mer kunskap om hur separationer påverkar små barns hälsa och utveckling. Det skriver flera experter inom området i ett debattinlägg i SvD.

Enligt de psykologer och forskare som skrivit debattinlägget har Migrationsmyndigheterna i sitt beslut att avvisa treårige Tim ensam till Nigeria, inte tagit hänsyn till vare sig Barnkonventionen eller till de psykologiska riskfaktorer som en separation från anknytningspersonerna medför för ett så litet barn.

Anknytningsteorin är en av de teorier om barns sociala och känslo­mässiga utveckling som har starkast vetenskapligt stöd. Det är en kunskap som myndigheter och rättsväsendet behöver få ta del av och ta hänsyn till för att kunna fatta beslut i sådana här fall.

Det menar Kristina Taylor, ordförande i Sveriges Psykologförbund, som också vill tacka kollegorna som skrivit detta ”viktiga debattinlägg”.

– Vi inom professionen behöver nå myndigheter, lagstiftare och andra rättsliga instanser med vår forskning och kompetens så att de kan fatta beslut som utöver barnrätt och barns rättigheter tar hänsyn till relevanta kunskaper om barns psykologiska behov, säger Kristina Taylor.

Läs hela debattartikeln här.

Förbundets årsrapport finalist till Publishingpriset

2021-10-19

Nu är årets finalister till Publishingpriset 2021 klara. Bland finalisterna finns både...

Vinnaren av Lilla Psykologpriset 2021:"Fantastiskt ärofullt"!”

2021-10-15

Lilla Psykologpriset 2021 på 10 000 kronor går till psykologstudenten Nathalie Reinholds, som läs...

Så här uppmärksammar Psykologförbundet Världshälsodagen för psykisk hälsa

2021-10-07