2021-10-07

Så här uppmärksammar Psykologförbundet Världshälsodagen för psykisk hälsa

Sveriges Psykologförbund uppmärksammar World Mental Health Day med en filmad miniföreläsning om minoritetsstress och minoritetsglädje hos unga HBTQ+.

Den internationella världshälsodagen för psykisk hälsa, uppmärksammas runt om i världen den 10 oktober. Psykologförbundet uppmärksammar dagen med filmen ”Kan måendet påverkas av heterocisnormer?”, en miniföreläsning om minoritetsstress och minoritetsglädje hos unga HBTQ+.

- Rätten till självklar inkludering är en central del av FN:s globala hållbarhetsmål, kanske särskilt mål 10 som behandlar jämlikhet, säger Psykologförbundets ordförande Kristina Taylor.

Den filmade miniföreläsningen togs fram i samband med Psykologförbundets medverkan på Youth Pride i Malmö i augusti 2021. I filmen ger Matilda Wurm, psykolog, lektor och forskare vid Center for Health and Medical Psychology vid Örebro universitet, de senaste forskningsrönen om unga HBTQ+ och deras mående. Matilda Wurm svarar även på frågor från unga på Psykologförbundets sajt ung.psykologiguiden.se.

Att arbeta för människors lika värde, oavsett kön, könsidentitet, etnicitet, trosuppfattning, sexualitet, funktionsvariation och ålder är en kontinuerlig del av förbundets fackliga arbete som pågår alla dagar året om.

- Vi behöver ständigt konstatera för oss själva och inför andra att vi har så mycket kvar innan vi kan sluta uppmärksamma gruppers och individers politiska, mänskliga och normativa utsatthet, säger Kristina Taylor.

Se filmen här nedan ”Kan måendet påverkas av heterocisnormer?”

Läs även Kristina Taylors blogginlägg ”World Pride synliggör livsviktiga rättighetsfrågor”

Fler filmer, frågor och svar hittar du på ung.psykologiguiden.se

Förbundets årsrapport finalist till Publishingpriset

2021-10-19

Nu är årets finalister till Publishingpriset 2021 klara. Bland finalisterna finns både...

Vinnaren av Lilla Psykologpriset 2021:"Fantastiskt ärofullt"!”

2021-10-15

Lilla Psykologpriset 2021 på 10 000 kronor går till psykologstudenten Nathalie Reinholds, som läs...

Så här uppmärksammar Psykologförbundet Världshälsodagen för psykisk hälsa

2021-10-07