2021-10-07

Så här uppmärksammar Psykologförbundet Världshälsodagen för psykisk hälsa

Sveriges Psykologförbund uppmärksammar World Mental Health Day med en filmad miniföreläsning om minoritetsstress och minoritetsglädje hos unga HBTQ+.

Den internationella världshälsodagen för psykisk hälsa, uppmärksammas runt om i världen den 10 oktober. Psykologförbundet uppmärksammar dagen med filmen ”Kan måendet påverkas av heterocisnormer?”, en miniföreläsning om minoritetsstress och minoritetsglädje hos unga HBTQ+.

- Rätten till självklar inkludering är en central del av FN:s globala hållbarhetsmål, kanske särskilt mål 10 som behandlar jämlikhet, säger Psykologförbundets ordförande Kristina Taylor.

Den filmade miniföreläsningen togs fram i samband med Psykologförbundets medverkan på Youth Pride i Malmö i augusti 2021. I filmen ger Matilda Wurm, psykolog, lektor och forskare vid Center for Health and Medical Psychology vid Örebro universitet, de senaste forskningsrönen om unga HBTQ+ och deras mående. Matilda Wurm svarar även på frågor från unga på Psykologförbundets sajt ung.psykologiguiden.se.

Att arbeta för människors lika värde, oavsett kön, könsidentitet, etnicitet, trosuppfattning, sexualitet, funktionsvariation och ålder är en kontinuerlig del av förbundets fackliga arbete som pågår alla dagar året om.

- Vi behöver ständigt konstatera för oss själva och inför andra att vi har så mycket kvar innan vi kan sluta uppmärksamma gruppers och individers politiska, mänskliga och normativa utsatthet, säger Kristina Taylor.

Se filmen här nedan ”Kan måendet påverkas av heterocisnormer?”

Läs även Kristina Taylors blogginlägg ”World Pride synliggör livsviktiga rättighetsfrågor”

Fler filmer, frågor och svar hittar du på ung.psykologiguiden.se

Nu kan du nominera till förtroendeposter inom Psykologförbundet

2022-11-24

På kongressen utses förbundets styrelse, förtroenderevisor samt ordförande och ledamöter till...

Nu kan du nominera kongressombud och skicka in motioner för kongressen 2023

2022-11-22

Ta chansen och nominera den person du vill ska vara med och påverka vad Psykologförbundet ska...

Psykologen och opinionsbildaren Hédi Fried har avlidit

2022-11-20

En unik människa och ambassadör för det mellanmänskliga mötet.

Psykologförbundet deltog i Ukraina-manifestation

2022-11-16

Psykologförbundets ordförande Kristina Taylor höll ett tal på Ukrainas plats utanför den ryska...

Dags för löneenkät 2022 - får vi låna din lön?

2022-11-10

Nu är årets löneenkät utskickad till alla yrkesverksamma medlemmar. Du kan besvara enkäten via de...