Medlemsförmåner om du är med i Sveriges Psykologförbund

Som medlem i Sveriges Psykologförbund får du service och förmåner anpassade efter dina behov, oavsett om du är student, anställd, egenföretagare, chef eller arbetssökande.

Medlemsrådgivning

Psykologförbundets medlemsrådgivning når du varje dag. Rådgivningen kan dina arbets– och yrkesvillkor och ger dig kvalificerad rådgivning och förhandlingshjälp. Förbundet bevakar dina rättigheter vid uppsägningar eller omorganisationer samt ger råd i frågor som rör psykologrollen.

Inkomstförsäkring - extra pengar när du blir arbetslös

I medlemskapet ingår några av marknadens absolut bästa inkomstförsäkringar. Försäkringen kompletterar a-kassan och ger ett rejält extra skydd vid ofrivillig arbetslöshet. Försäkringen ger tillsammans med a-kassa upp till 80 procent av din a-kassegrundande lön i ersättning, upp till 80 000 kr i månadslön i 120 dagar.

Psykologtidningen - Psykologernas fackliga och professionella tidskrift

Psykologtidningen ges ut av Sveriges Psykologförbund och ingår i medlemskapet. De viktigaste målen för tidningen är att spegla och bidra till psykologernas yrkesutveckling och att stötta det fackliga arbetet för bättre villkor och löner. Psykologtidningens målsättning är att visa att det är psykologerna som driver psykologin framåt - på vetenskapliga grunder.

Vägledning genom hela din karriär

Genom medlemskapet kan du få stöd i under hela din yrkeskarriär. Bland annat kan förbundet vara ett stöd i frågor som rör ansökan, anställningsintervjuer, löneanspråk och allmänna villkor och professionsfrågor.

Stöd och service för dig som är egenföretagare genom Psykologföretagarna

Är du egenföretagare och medlem i förbundet kan du ansluta dig till Psykologföretagarna.

Förutom en kostnadsfri företagsförsäkring (inklusive patient- och ansvarsförsäkring) är Psykologföretagarnas främsta uppgift är att stötta dig som egenföretagare med information och rådgivning med fokus på företagarfrågor.

Visionen är att göra psykologerna starka på marknaden genom bland annat opinionsbildning, Psykologiguiden och möjligheter till nätverk.

Stöd och service för dig som är chef

Många psykologer har en ledande befattning och vi har medlemmar som är chefer. Eftersom flera i denna grupp inte omfattas av lagen om anställningsskydd (LAS) är den särskilt utsatt på arbetsmarknaden. Förbundet ger dig som chef rådgivning om sådant som anställningsvillkor och lönesättning.

A-kassa

Du väljer själv om du vill vara med i a-kassan, men ett medlemskap i Akademikernas a-kassa AEA är en billig försäkring – priset är bara 110 kronor i månaden och är en av marknadens billigaste. Det är också en förutsättning för att du ska kunna få kompletterande ersättning från förbundets inkomstförsäkring om du skulle bli arbetslös.

Spännande seminarier och nätverk

Inom förbundet finns tillgång till olika forum och mötesplatser för medlemmar. Som medlem har du bland annat möjlighet att gå på en mängd föreläsningar, seminarier och kompetensutvecklande kurser, där du kan knyta kontakter med andra inom ditt yrkesområde.

Rabatt på klimatsmarta SJ-resor

Under 2020 får du som medlem i Sveriges Psykologförbund 10 % rabatt på alla tågresor med SJ. Du behöver logga in som medlem och boka din resa i bokningsportalen för att erhålla förmånen. De röda priserna som visas är de med rabatten avdragen.

Erbjudandet gäller för samtliga tågresor med SJ med flexibiliteten ”Kan återbetalas” och ”Kan inte ombokas/återbetalas”. Erbjudandet gäller endast för privat bruk.

Rabatt lämnas inte på:

• familje-/barn- och grupperbjudanden eller på SJs lägsta pris
  • sträckor som är belagda med speciell banavgift t ex Arlandabanan
  • andra tågoperatörer
  • periodkort/ årskort eller liknande kort
  • i kombination med andra erbjudanden
  • vid resa med nattåg tillsammans med djur
  • resa på en del av Resplussträcka som trafikeras av annan (t ex länstrafiksträcka)
  • moms och bokningsavgift
  • biljett som kan ombokas
Sveriges bästa lönestatistik

Som medlem får du tillgång till Saco Lönesök, Sveriges bästa lönestatistik för akademiker. Du får även rådgivning och de bästa argumenten inför din löneförhandling.

Försäkringar med förmånliga villkor

Som ny medlem i förbundet får du fyra bra försäkringar kostnadsfritt i tre månader hos Skandia: en olycksfallsförsäkring, livförsäkring, trygghetskapital och en sjukförsäkring – välj sedan om du vill behålla den.

Du som blir studentmedlem och är under 40 år får en olycksfallsförsäkring kostnadsfritt i tre månader – välj sedan om du vill behålla den. Blir du medlem under ditt första studieår omfattas du kostnadsfritt av en studentsjukförsäkring.

Du kan också teckna andra prisvärda försäkringar för dig och din familj hos Skandia.

I medlemskapet ingår även en kostnadsfri pensionsrådgivning hos förbundets medlemsrådgivare Söderberg & Partners.

Övriga medlemserbjudanden och förmåner

Som medlem får du även olika rabatter och andra förmåner som är kopplade till ditt medlemskap.

Bankförmån för dig som medlem

Samarbetet mellan Psykologförbundet och Danske Bank ger dig som medlem i Psykologförbundet en hel del exklusiva förmåner som kan stärka din vardagsekonomi. Du kan bland annat få:
• Egen personlig rådgivare.
• Kostnadsfria vardagstjänster i ett år.
• Bolån med en mycket konkurrenskraftig ränta.

Medlemslån

Du kan låna mellan 10.000 och 350.000 kronor utan säkerhet och med bra villkor. Aktuella räntesatser liksom ansökningshandlingar får du hos respektive bank

Bolån

Ansök om bolån hos SEB till en extra förmånlig ränta.
Erbjudandet gäller dig och din eventuella medlåntagare som har eller väljer SEB som huvudbank.

Även Danske Bank erbjuder dig som medlem bolån med konkurrenskraftig ränta.

Personlig e-postadress

Vi erbjuder våra medlemmar en en personlig psykolog.net e-postadress (förnamn.efternamn @ psykolog.net). Adressen är en aliasadress som kopplas till din befintliga e-postbrevlåda. Det går endast att emot e-post, inte att skicka.

Beställ din adress genom att skicka ett mail till post@psykologforbundet.se med uppgift om vilken e-postadress du vill ha din psykolog.net e-post eftersänd till.