För att få ut specialistbehörigheten behöver du beskriva ditt arbete under specialistutbildningen, utförligt, i avsedd tjänstgöringsblankett. I blanketten behöver det framgå att du varit verksam inom den relevanta specialistinriktningen motsvarande fem år på heltid, där behöver du också specificera att du haft relevanta arbetsuppgifter för specialistinriktningen.
Tjänstgöringsintyget som efterfrågas i samband med utfärdandet av specialistbehörigheten är en komplettering av det tjänstgöringsintyg som bifogas i ansökan till specialistutbildningen. Intyget som bifogas i ansökan ska redogöra för att den blivande specialisten har de förutsättningar som krävs för att kunna tillämpa praktisk yrkesutövning under utbildningens gång. |
 |
Det kompletterande tjänstgöringsintyget vid ansökan om specialistbehörighet är ett underlag till den granskning specialistkansliet gör innan utfärdandet av specialistbehörighet. Uppföljningen av arbetserfarenheten inom utbildningen genomförs för att säkerställa att de formella kraven uppfylls.
Egenföretagare använder sig av ett annat avsett intyg. För egenföretagare och anställda ägare i fåmansbolag gäller också följande krav på styrkande av inriktningsrelevant arbetserfarenhet: Vi behöver för all tid som önskas räknas som relevant arbetserfarenhet få bokföring som styrker detta. Bokföringen behöver vara så preciserad att det framgår att inkomster härrör från relevant arbete. Utöver bokföring för hela åberopad period behöver arbetserfarenheten också styrkas med deklarationsunderlag i form av bilaga NE (tidigare N1 eller N2) för egenföretagare, N3A och INK4 för handelsbolagsverksamhet, samt INK2 och NE för aktiebolagsverksamma. Om du är osäker på vad som avses, kontakta din bokförare/redovisare