Metakognitiv terapi

12 april

Plats: Stockholm. Kursanordnare : Peter Myhr

Reackrediterad av Sveriges Psykologförbund som fördjupningskurs inom psykologisk behandling/ psykoterapi, klinisk vuxen samt klinisk barn- och ungdomspsykologi.

Kursens syfte är att ge teoretisk kunskap och kliniska färdigheter utöver den nivå som ges på psykologprogrammen i Sverige. Teoretiska begrepp, terapeutiska principer och interventioner, evidensläge samt tillämpningar vid olika kliniska tillstånd kommer att behandlas. MCT för barn och ungdomar kommer även att beröras. Även om huvuddelen av behandlingsstudierna rör vuxna, bedöms MCT kunna fungera mycket väl även för ungdomar. MCT har också testats för barn (7-13 år) med orosproblematik med lovande resultat. Kursdeltagarna förutsätts bedriva eget kliniskt arbete för att kunna reflektera över hur MCT kan användas i den egna kliniska vardagen. Kliniska färdigheter inom MCT kommer att övas. Denna kurs kan ses som introducerande för psykologer som på ett väsentligt sätt vill öka sin förståelse för modellen. Det är dock endast den tvååriga utbildningen MCT Masterclass via MCT Institute i Manchester och Trondheim ger certifiering inom MCT.

NUDGING/BETEENDEDESIGN OCH BESLUTSFATTANDE

DIGITALT + en kursträff i Stockholm. Kursanordnare : WISEMIND

23 september

Avancerad neuropsykologi - distans (dubbelkurs)

Distans. Kursanordnare : JR-Neuroutbildning, Jarl Risberg, prof. em.

Evidensbaserad behandling för långvarig smärta – del 1

Uppsala. Kursanordnare : KBT-Psykologerna Uppland AB

24 september

Klinisk sexologi och psykoterapi med bas i kognitiv beteendeterapi 7,5 hp