Förbättrat stöd i skolan, SOU 2025:44
Psykologförbundet kan konstatera att förslagen i betänkandet främst lägger fokus på åtgärdande insatser på individnivå. Den mest effektiva vägen till att åstadkomma en lärandemiljö för alla elever är enligt förbundet att arbeta med organisationen och vidta förebyggande insatser på gruppnivå – och här har elevhälsan en särskilt viktig roll.
I skolverksamheter där elevhälsan får förutsättningar och resurser att arbeta i enlighet med gällande lagstiftning är resultaten på elevers lärande och långsiktiga välbefinnande mycket goda. I elevhälsan förenas flera yrkeskompetenser för att stödja elevers lärande, utveckling och välbefinnande, genom att i första hand bygga in nya arbetssätt och rutiner i organisationen i samarbete med rektor, lärare, elever och vårdnadshavare. Dess primära fokus på hälsofrämjande och förebyggande arbete är centralt för att öka möjligheterna för elevernas framgång både i och utanför klassrummet. Framgångsfaktorn i ett hälsofrämjande och förebyggande angreppssätt, är att man adresserar potentiella problem innan de uppstår genom att skapa en skolmiljö som främjar både lärande och välmående – inte bara för vissa, utan för alla elever.
I övrigt välkomnar förbundet utredarens inriktning i betänkandet att skapa en mer sammanhållen struktur för stödinsatser i skolan. Förslagen är över lag väl genomtänkta och beskriver en logisk stödkedja utifrån den enskilda elevens behov. Utredarens ambition att minska den administrativa bördan för skolans personal och samtidigt möjliggöra snabbare insatser för elever ställer vi oss också helt bakom.