Utbildningsmoment
Här hittar du en guide över innehållet i specialistutbildningen, som du som sökande behöver ha koll på.
Vi flyttar till ett nytt administrationssystem
Från och med hösten 2025 hanteras specialistutbildningens administration på Min sida på Psykologförbundets webb. Studerande med en pågående utbildning har fått ett specialistärende aktiverat. Första gången du laddar upp en ny merit på ditt ärende kommer vi att föra över dina tidigare registrerade meriter. Detta är ett manuellt arbete som fortgår under kommande år.
Som blivande specialist förväntas du själv ansvara för att utbildningens alla moment genomförs enligt de formella kraven. Här nedan finns en snabbguide över innehållet i specialistutbildningen. Vi rekommenderar att du läser igenom den innan du ansöker.
Guide över specialistutbildningen
- Läs om ansökningsprocessen på sidan Utbildningsansökan. Som medlem i Psykologförbundet ansöker du genom att logga in på Min sida här på psykologforbundet.se. Är du inte medlem fyller du i det digitala ansökningsformuläret som hittas på sidan om Ansökan.
- Invänta mejl med antagningsbekräftelse. Faktura för ansökningsavgift skickas separat. All administration kring din utbildning sker på Min sida och från det att du blivit antagen kan du börja lägga upp meriter i ditt specialistärende.
- Som hjälp för din utbildningsplanering kan du utforma en personlig studieplan i samråd med din arbetsgivare.
- Läs om och anmäl dig till introduktionskurs och specialistkollegium på IHPU:s webbplats.
- När respektive utbildningsmoment är genomfört gäller följande:
Introduktionskurs: IHPU registrerar godkänd examination i ditt ärende på Min sida.
Specialistkollegium: IHPU registrerar godkänd examination i ditt ärende på Min sida.
Valbara specialistkurser, sex st: Registrera genomförd specialistkurs enligt instruktionerna på sidan Specialistkurser så snart en kurs är examinerad.
Specialistarbetet: Skicka in arbetet enligt instruktionerna på sidan Specialistarbetet. När du fått ett godkännande registrerar du det på Min sida.
- När vi har granskat respektive utbildningsmoment markeras det som godkänt i ditt ärende och du får då ett meddelande. Om något inte stämmer hör vi av oss i meddelandefunktionen på Min sida.
När samtliga utbildningsmoment blivit godkända är det dags att skicka in tjänstgöringsintyg som visar att du varit verksam inom specialiteten i minst 5 år på heltid (eller motsvarande) Se sidan Tjänstgöring.
När din tjänstgöring godkänts är du välkommen att ansöka om behörighet. Följ instruktionerna på sidan Behörighetsansökan.
- När din behörighetsansökan handlagts och godkänts skickar vi ett specialistdiplom till dig via post och det laddas även upp på ditt specialistärende. Därefter skickar vi en faktura för handläggningen av din specialistutbildning.