Evidensbaserad utredning och diagnostik av barn, ungdomar och vuxna – Del 1
Kursstart: 10 mars 2026. Plats: Stockholm. Kursanordnare: WiseMind Psykologiskt Kunskapscenter.
Kursen har som avsikt att ge psykologer en fördjupad förmåga att genomföra psykiatrisk diagnostik och kliniska utredningar för att i sin tur utveckla förmågan att värdera forskning inom området. Vidare kommer kursen att ge en fördjupad och uppdaterad kunskap om kliniska utredningar på både praktisk och en mer övergripande konceptuell nivå. Under 2026 erbjuds en fortsättningskurs med ytterligare fördjupning.
Ett genomgående tema på kursen är ett evidensbaserat förhållningssätt, där syftet är att utveckla kunskapen och förmågan att värdera styrkor och felkällor vid olika utredningsmetoder och utredningsområden. I samband med det ger utbildningen bland annat fördjupade praktiska kunskaper i psykiatrisk diagnostik. Detta inkluderar även utredning av personlighet, exekutiva funktioner och adaptiv funktion. Dessutom ges särskild vikt på bedömning av samsjuklighet och differentialdiagnostik. Vidare tar utbildningen även upp likheter och skillnader mellan olika diagnostiska system, såsom DSM-5, ICD-11, Research Domain Criteria (RDoC) och Psychodynamic Diagnostic Manual (PDM). Kursinnehållet är i detta avseende riktat både mot utredning av barn/ungdomar och vuxna.
Kursplan finns på: https://wisemind.se/utbildning/evidensbaserad-utredning-och-diagnostik-av-barn-ungdomar-och-vuxna-del-1/ och kursanmälan görs under rubriken "Kursanmälan". Vid frågor eller funderingar kontakta oss gärna på: info@wisemind.se eller ring oss på: 076-325 49 58.
Kursen RA17326 är ackrediterad som 1 av 6 specialistkurser och räknas som 1 fördjupningskurs inom det kliniska området inom följande specialiseringar: Psykologisk behandling/psykoterapi, Klinisk vuxenpsykologi, Klinisk barn- och ungdomspsykologi, Missbruks- och beroendepsykologi, Funktionshindrens psykologi, Neuropsykologi, Pedagogisk psykologi samt Forensisk psykologi. Kursen räknas som breddkurs inom övriga specialistinriktningar.