Etikrådet
Etikrådet är Psykologförbundets instans för frågor som rör psykologers yrkesetik. Rådet har både en rådgivande och en utredande roll. Du kan vända dig hit om du vill diskutera etiska frågeställningar eller lämna klagomål kring en psykologs yrkesetiska agerande. Etikrådet hanterar endast ärenden som gäller medlemmar i Psykologförbundet.
Vad gör Etikrådet?
Etikrådet arbetar enligt förbundets stadgar och de etiska principer som tagits fram gemensamt av de nordiska psykologförbunden. Målet är att öka medvetenheten om yrkesetik bland psykologer. Det görs genom samtal, identifiering av etiska dilemman och rådgivning.
Även klienter, patienter och andra berörda kan kontakta Etikrådet för att diskutera en psykologs agerande ur ett etiskt perspektiv.
Begränsningar i Etikrådets uppdrag
Etikrådet är inte en myndighet och fattar inga beslut om påföljder. Rådet kan inte dra in legitimationen för en psykolog eller besluta om disciplinära åtgärder.
Om du vill göra en formell anmälan som kan leda till indragen legitimation, ska du vända dig till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Du kan läsa mer på IVO:s webbplats. Du kan också kontakta vårdgivaren direkt, eftersom arbetsgivaren har ansvar för sin personal.
Så gör du en anmälan till Etikrådet
Om du är klient, patient eller på annat sätt berörd och vill klaga på en psykolog, behöver du kort beskriva vad som har hänt. Förklara varför du tycker att psykologens agerande är oetiskt i förhållande till de yrkesetiska principerna.
Det är viktigt att du anger psykologens namn och kontaktuppgifter, till exempel arbetsplats, adress, e-post eller telefonnummer. Etikrådet kan inte behandla ärendet om det inte framgår vem anmälan gäller.
Skicka klagomålet till:
Sveriges Psykologförbund
Etikrådet
Box 3287
103 65 Stockholm
Klagomålet behandlas med sekretess.
Vad händer sen?
Etikrådet kontrollerar till en början att anmälan kan handläggas, bland annat ska händelsen ha skett inom de senaste två åren. Du som anmäler får i så fall skriva under ett medgivande så att Etikrådet kan skicka en kopia av klagomålet till psykologen. Psykologen ombeds att kontakta en ledamot i Etikrådet för att diskutera de etiska principer som klagomålet berör.
Samtalen syftar till att skapa reflektion kring det som klagomålet tar upp. Om Etikrådet bedömer att psykologens agerande är mycket allvarligt ur etisk synvinkel, kan ärendet skickas vidare till Psykologförbundets styrelse. Styrelsen kan då ta ställning till om psykologen ska få en varning eller uteslutas ur förbundet.
Personuppgiftshantering
Information om vår personuppgiftshantering i samband med handläggningen av klagomålsärenden hittar du nedan.
Etikrådet
Patrik Lind, ordförande
Linda Richter Sundberg, vice ordförande
Åsa Prestby-Magnusson, ledamot
Bo Hejlskov Elvén, ledamot
Joel Rutschman, ledamot
Anita Wäster, ledamot
Kontakta oss
Kontakta oss via e-post till post@psykologforbundet.se